Fiat Punto III generacji, różnie nazywany w zależności od wersji i rocznika, może być na rynku samochodów używanych ciekawą alternatywą dla aut francuskich czy niemieckich. Co ma do zaoferowania?
Historia i wersje
Trzecia odsłona popularnego modelu Fiata zadebiutowała w 2005 roku pod nazwą Grande Punto jako trzydrzwiowy hatchback; rok później do oferty dołączyła także wersja pięciodrzwiowa. Samochód został zbudowany na całkowicie nowej platformie, a za świetny, ponadczasowy design odpowiadał Giorgetto Giugiaro ze studia Italdesign. Auto było wyposażane w silniki benzynowe 1,2 – 1,4 l o mocy 65-120 KM oraz diesle Multijet 1,3 – 1,9 l / 75-130 KM. W 2007 roku do oferty dołączył sedan na bazie Punto (pod nazwą Linea) oraz sportowy Abarth Grande Punto (1,4 T-Jet 155-180 KM).
W 2009 roku Fiat przedstawił następcę Grande Punto – będącego w rzeczywistości jego gruntowną modernizacją. Punto Evo, bo tak się ten samochód nazywał, przejął większość palety silnikowej poprzednika, otrzymał jednak nowe jednostki 1,4 16V MultiAir o mocach 105 lub 135 KM, wycofano też diesle 1,9 l. W 2010 roku do oferty dołączył Abarth Punto Evo z nowym silnikiem 1,4 turbo (165-180 KM).
W 2012 roku w ofercie włoskiego koncernu pojawiła się kolejna wersja tego samochodu – tym razem pod nazwą Punto. Znowu przemodelowano nadwozie i odświeżono gamę silników – pojawiły się jednostki 0,9 TwinAir (85 lub 105 KM – od 2014), zniknął za to diesel 1,6 oraz wersja Abarth. Taki wariant samochodu produkowano bez większych zmian aż do 2018 roku.
Czy warto polecić?
Fiat Punto III jest autem właściwie bez poważnych mankamentów – jest wystarczająco przestronny i trwały, ma ponadczasowy design i wiele różnych wersji. Do dzisiaj ten model Fiata pojawia się na zlotach samochodowych. Ostatnio w okolicy Bydgoszczy odbył się zlot samochodowy, na którym pojawili się właściciele aut włoskiej marki – więcej o zlocie niedaleko Bydgoszczy na bydgoszczinfo.pl. Podaż modelu jest bardzo duża, ze względu na długi okres produkcji i popularność w naszym kraju, jest więc w czym wybierać. Uważać trzeba, jak zazwyczaj w przypadku samochodów Fiata, na delikatne zawieszenie, oprócz tego nie najlepiej spisują się też dwucylindrowe silniki 0,9 turbo – zdecydowanie lepiej wybrać wariant 1,2 lub 1,4. Nie polecamy również półautomatycznej skrzyni biegów – jest niezbyt trwała i płynna w pracy.
Generalnie rzecz biorąc Fiat Punto z lat 2005-2018 jest jak najbardziej godny polecenia w swojej klasie – można go kupić już nawet poniżej 4000 zł, a wśród bardzo wielu wersji silnikowych i wyposażeniowych każdy znajdzie coś dla siebie.