Czujniki to w pewnym sensie zmysły twojego samochodu.
To dzięki czujniki komputer pokładowy, czyli mózg samochodu, wie, jaka jest temperatura oleju, jego ciśnienie, ile powietrza trafia do silnika i jaką ma temperaturę, jakie jest położenie wału korbowego i wałka rozrządu, jaki jest skład spalin i wiele innych. Awaria jednego z tych czujników często doprowadza do trudnej w zlokalizowaniu usterki. W tym artykule omówimy kilka najważniejszych i najczęściej spotykanych w samochodach czujników.
Czujnik poziomu paliwa
W dobie rekordowo wysokich cen paliw to na wskazania tego czujnika spoglądamy najczęściej. Czujnik ten działa dzięki temu, że wewnątrz baku został umieszczony pływający po powierzchni paliwa element, który zmieniając swoje położenie wskazuje, ile paliwa w baku jeszcze zostało.
Czujnik temperatury oleju
To kolejny czujnik, którego wskazanie jest umieszczone na desce rozdzielczej. Pokazuje to, jak ważna jest temperatura oleju. Jeśli wzrośnie ona powyżej normalnej wartości, to jest to powód do niepokoju. Jeśli natomiast wskazówka osiągnie czerwone pole, to należy się natychmiast zatrzymać. Oznacza to bowiem, że coś jest nie tak, silnik się przegrzewa i może zaraz ulec poważnej awarii.
Czujnik ABS
Ten czujnik czuwa nie nad bezpieczeństwem silnika, ale nad bezpieczeństwem kierowcy. Ciągle sprawdza, czy koła normalnie toczą się po asfalcie. Jeśli czujnik ten wykryje, że któreś z kół straciło przyczepność podczas hamowania, to uruchamia specjalny tryb hamowania pulsacyjnego, którego celem jest zapobiegnięcie wpadnięciu w poślizg.
ESP
Jest to w pewnym sensie rozwinięcie opisanego wcześniej układu ABS. W jego skład wchodzi cała masa czynników, które w czasie rzeczywistym sprawdzają tor, po jakim porusza się pojazd i w razie wykrycia poślizgu wysyłają sygnał do komputera pokładowego, który to następnie przyhamowuje odpowiednie koła w taki sposób, aby wyprowadzić samochód z poślizgu.
Podsumowanie
To tylko część czujników, w jakie wyposażone są nowoczesne samochody. Nie sposób je tu wszystkie wymienić. Musisz tylko wiedzieć, że każdy nowoczesny system w samochodzie ma jakieś czujniki, którymi bada otoczenie, a ich awaria wpłynie negatywnie na jego pracę.