Spaliny samochodowe to zanieczyszczenia, które powodują wiele problemów w dużych miastach i ogólnie dla środowiska. Ale jednocześnie są one wskaźnikami aktualnego stanu technicznego naszego pojazdu i w związku z tym musimy nauczyć się prawidłowo interpretować, co może oznaczać określony kolor w dymie wydechowym. W tym artykule wyjaśnimy dlaczego samochód emituje biały dym z rury wydechowej. Czy jest to oznaka usterki, czy jest to normalne i czym może być spowodowane?
Przypadek pozytywny
Czasami możemy wykryć niewielki biały dym wydobywający się z rury wydechowej, w niewielkich ilościach Jest to przypadek pozytywny: nie ma powodu do zmartwień, dopóki biały dym nie utrzymuje się przez dłuższy czas. Jeśli zniknie po kilku minutach przy włączonym silniku, to nie ma problemu. Wynika to głównie z rozruchu na zimno, zarówno w silnikach Diesla, jak i benzynowych. W pierwszym przypadku dzieje się tak dlatego, że dłużej osiągają optymalną temperaturę pracy, w drugim – najczęściej zimą, gdy woda w rurze wydechowej odparowuje.
Przypadki białego dymu w wydechu, które mogą sugerować awarię
Jeśli biały dym jest bardzo ciężki i gęsty, a jego zniknięcie zajmuje dużo czasu, może to sugerować problem z pompą wtryskową oleju napędowego lub podgrzewaczami. Jest to bardziej oczywiste, jeśli samochód trudniej niż zwykle się uruchamia.
W przypadku, gdy samochód uruchamia się normalnie, ale biały pojawią się później, może być problem z chłodzeniem związany z uszczelką głowicy cylindra. Krótko mówiąc, do cylindrów dostawał się płyn chłodzący, którego spalanie prowadziło do powstawania białego dymu w spalinach.
Według specjalistycznego portalu o motoryzacji http://twojemoto.pl, jeśli ten gęsty, biały dym będzie się stale wydobywał z wydechu, problem z chłodzeniem może być bardzo poważny. Do silnika może dostać się nie tylko płyn chłodniczy, ale również sam blok silnika może być pęknięty. W tym przypadku konieczne jest natychmiastowe zabranie samochodu do warsztatu, a jeśli to możliwe, wezwanie lawety. Każda naprawa taka jak uszczelka głowicy cylindra może wiązać się z nakładem finansowym, ale nic porównywalnego z tym, że na przykład mamy pęknięcie bloku silnika.