Ochrona powierzchni trących przed szybkim zużyciem realizowana jest poprzez stosowanie różnego rodzaju smarów. Jedną z ich najpopularniejszych kategorii są smary litowe znajdujące zastosowanie w motoryzacji, budownictwie i przemyśle m.in. przy smarowaniu łożysk, przekładni, różnego rodzaju połączeń i prowadnic. Bazą takich smarów są oleje i mydła litowe. Współcześnie w produktach typu Fuchs Renolit stosuje się również różnego rodzaju modyfikatory, które poprawiają podstawowe właściwości smaru.
Co to jest smar techniczny?
Smar techniczny to substancja o płynnej, półpłynnej (żelowej) lub stałej konsystencji, którą wykorzystuje się w celu zmniejszenia tarcia pomiędzy ruchomymi elementami maszyny lub innego rodzaju konstrukcji. Smary litowe, takie jak Fuchs Renolit LX EP 2 przeznaczone są do smarowania powierzchni metalowych, głównie stalowych. Doskonale przylegają do metalu i tworzą na jego powierzchni powłokę ochronną zapewniającą dobry poślizg, zabezpieczającą przed tarciem i związanymi z nim uszkodzeniami mechanicznymi. Bazą wszystkich smarów są oleje, najczęściej mineralne, do których dodaje się substancje zagęszczające oraz różnego rodzaju modyfikatory, które nadają im dodatkowe, specjalne właściwości.
Skład smarów litowych
W sprzedaży znajdziemy wiele rodzaje smarów wyprodukowanych z oleju i mydła litowego. Najbardziej uniwersalne produkty wzbogacane są popularnymi modyfikatorami, które chronią smarowane elementy przed utlenianiem i zużyciem. Na przykład w smarze Fuchs Renolit LX EP 2 zastosowano dodatki przeciwzużyciowe EP (Extreme Pressure). Dzięki nim powłoka smarująca jest trwalsza i gwarantuje dobry poślizg również przy dużym obciążeniu. Specjalistycznymi smarami litowymi są ich wersje z dwutlenkiem molibdenu, z teflonem czy kondycjonerem metalu. Litowe smary z molibdenem wykorzystywane są w układach, w których występują duże prędkości obrotowe i przejściowo wyższe temperatury niż 100 stopni Celsjusza. Smarów z dodatkiem teflonu używa się w układach odsłoniętych, wystawionych na bezpośrednie działanie czynników środowiskowych. Takie smary są mniej podatne na zabrudzenia. Zapewniają lepszą ochronę przed korozją. Smary litowe z kondycjonerem metalu stosuje się w trudnodostępnych miejscach. Doskonale znoszą wysokie ciśnienia i mają dużo większą trwałość niż smary uniwersalne.
Bazą smarów litowych jest zawsze olej, najczęściej mineralny oraz mydło litowe. Większość uniwersalnych produktów typu Fuchs Renolit zawiera również przydatne modyfikatory, dodatki przeciw korozji i zużyciu, substancje stabilizujące i chroniące przed utlenianiem.